المتأمرون والرقص مع الشيطان... سلسلة قصصية قصيرة - التقارب نيوز
المتأمرون والرقص مع الشيطان… سلسلة قصصية قصيرة

من حكايات وأساطير الف ليله وليله سنحكي قصة المتأمرون والرقص مع الشيطان وعلي نغمات الشيطان

رقم ١:

بقلم د هبه جمال الدين

مدرس العلوم السياسية بمعهد التخطيط القومي وعضو المجلس المصري للشؤون الخارجية

في قديم الزمان وسالف العصر والأوان يحكي أن شابة ناقمة اسمها هنية اخدت بعثة في كندا بمساعدة بلدها بس بلدها مكنتش عارفة كم الشر الي داخلها. سافرت البنت واحتكت بمجتمع جديد بهرها وكانت عايزة تبقي منه، ولكن قدراتها أقل من طموحها الي من غير حدود. لاحظ طموحها إلياهو ضابط موساد مسؤول عن ملف التجنيد بين الشباب العربي، واغراها بالمال والأضواء وهي بالأمانة من غير مغريات كانت مستعدة تبيع ابوها.

وبدأ معاها تنقل له اخبار العرب من زمايلها في الجامعة وواحدة واحدة بدأت تسلط الضوء علي من هم علي شاكلتها من الخونة وواحدة واحدة كبرت وأصبحت بتجند كمان، مسكت مركز وسمته جامعة وسعدوها ولاد عمها في وظيفتها التانية كمان بأحد الكليات.

ونسيت اقول أنهما كمان ساعدوها في جوازتها اصل الشكل الاجتماعي كان لازم يكمل علشان محدش يشك فيها ، فاختاروا ليها شاب مجند من اصحاب القضية، كي لا يشك فيها احد، ولا يشككون وفي وطنيتها وخيبتها خصوصا انها في تخصصها كانت علي أدها.

واستمر عملها سنين لغاية ما جه الوقت أنها ترجع بلدها علشان تلعب الدور المناسب في التخريب والتجنيد والاختراق، وكان الوقت طبعا ثورات الخراب أو الي سموها اسيادها بالربيع العربي.

وهنا سكتت شهرزاد عن الكلام المباح …

وسنكمل القصة تباعا


0 ردود

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني.

بحث




الحصول على آخر الأخبار تسليمها يوميا!

سنرسل إليك الأخبار العاجلة في صندوق البريد الوارد


© 2018 altaqarub, Inc. Privacy policy